PDA

View Full Version : DRTCC5 | post-season vragenlijst

Robert Saalmink
23 december 2010, 14:49
Beste deelnemers,

Ik zou jullie willen verzoeken om deze vragenlijst in te vullen en aan te vullen waar nodig zodat we als organisatie een duidelijk beeld kunnen krijgen van het afgelopen seizoen en de (eventuele) wensen die mensen hebben.

Wees creatief, laat je niet beperken tot de vraagstellingen als je zelf nog bepaalde ideeën hebt!

Bij voorbaat dank!

[spacer]
De organisatie
1. Algemeen, wat is goed, wat kan beter?
2. Wat vinden jullie van de nieuwsbrief? Deze is in de loop van het seizoen gewijzigd, misschien ook leuk om aan te geven welke beter beviel?
3. Zijn er organisatorische dingen die verbeterd kunnen worden? Zo ja, hoe?

De races
1. Hoe is het seizoen je in het algemeen bevallen?
2. Wat was goed? Wat kan beter?
3. Wat vind je van de sessie indeling/sessie lengtes?
4. Frequentie en aantal van de races: hoe beviel dat?
5. Welke circuits die we nu niet aandeden, staan hoog op het verlanglijstje?
6. Welke circuits wil je nooit meer terug zien?
7. Zijn er op het race-vlak dingen die verandert moeten worden? Denk aan hoe er gereden werd enz.

Reglementen en Punten
1. Voldoen deze, wat kan er eventueel beter?
2. Puntentelling, moet deze anders? Zo ja, hoe?
3. Straffen: strenger zijn, of juist niet?
4. Straffen: Zijn er verbeteringen/veranderingen nodig bij het indienen of afhandelen van de protesten?

Overige
1. Graag al je opmerkingen en ideeën! Wees creatief!

[spacer]
[logo_dr]

Captain Slow
23 december 2010, 15:03
De organisatie
Zoals vrijwel elk DRTCC seizoen was ook deze goed geregeld.
2. Wat vinden jullie van de nieuwsbrief? Deze is in de loop van het seizoen gewijzigd, misschien ook leuk om aan te geven welke beter beviel?
Het belangrijkste in de nieuwsbrief vind ik het wachtwoord. Ik lees de rest niet echt door.
Prima zo:thumbup:

De races
Races waren zoals gewoonlijk lekker close. Jammer wel da er minder variatie aan auto's was dit seizoen.:)
Races vond ik prima. Zou zelf iets bredere banen willen zien. Jyllandsringen en al die andere mickey mouse banen ben ik gewoon geen fan van.
Kortere kwalificatie graag:)
Frequentie was prima.
A1-Ring, Suzuka
STCC circuits;)
7. Zijn er op het race-vlak dingen die verandert moeten worden? Denk aan hoe er gereden werd enz.
Contact blijf je houden in een klasse als het DRTCC. Had er geen last van dit seizoen.

Reglementen en Punten
Wat mij betreft helemaal in orde.
Punte moet je verdienen. Is goed zo.
Strenger bestraffen van het niet afmelden
4. Straffen: Zijn er verbeteringen/veranderingen nodig bij het indienen of afhandelen van de protesten?
NVT

Overige
Ik zou eens een testrace willen doen met de V8 Supercars of DTM wagens.:)
Is wat andere gezichten, want al 5 seizoenen met dezelfde opzet kwa wagens.

Mark B
23 december 2010, 15:41
Lol... zit me serieus af te vragen waar in jij reed Casper?? Heb ik je dan zo weinig gezien? :innocent:

De organisatie
De behandeling van de straffen was zeer goed!:thumbup:

Laatste krijgt mijn voorkeur. Kort maar krachtig!

Geen opmerkingen :)

De races
Zoals ik altijd al heb moet ik een beetje op gang komen. Laatste deel van het seizoen was wat beter :) Op naar DRTCC 6 met een nieuwe wagen :thumbup:

Wat beter kan is het tempo aanhouden wat voorgeschreven is. Soms rij je achterin 130km/h volgens mij om de aansluiting te hebben :)

Prima!

Zeer goed bevallen!

Valencia (gp circuit), Misano! :), Interlagos

Zandvoort

Onderling respect naar elkaar toe.

Reglementen en Punten
Duidelijk!

Erg leuk, je ziet dat er nu voor elk punt gestreden wordt.

Strenger mag.

Zag er dit keer erg goed uit met filmpjes.

Overige
Zoals altijd is het leuk als je weer nieuwe auto's mag testen of tegen mag komen op het circuit.
Verplichte bandenwissel (bezoek pitstop) is misschien ook een optie die meegenomen kan worden om het tactisch nog wat spannender te maken :)

Captain Slow
23 december 2010, 15:44
Ik reed in die Red Bull Seat;) Heb niet veel gereden dit seizoen, en als ik reed vooral achteraan:p

KoelTec
23 december 2010, 15:45
De organisatie
Vond het leuke races ;)

Vind het een zeer goede nieuwsbrief.

Uhm nee.. vind allemaal prima zo! Bedankt! :)

De races
Ja prima, alhoewel voor mij had het leuk geweest elke race te kunnen rijden, maarja laten we het daar maar niet over hebben ;) en kon ook niet elke race helaas. Volgend jaar toch proberen eens elke race te rijden.

Race indeling is prima.. vind alleen dat er strenger mag omgegaan worden met chatters tijdens qauli. 5min briefing voor de race vond ik ook altijd goed. Laatste races heb ik die gemist.

Afstand van de races vind ik prima zo! qauli sessie is ook leuk zo, niet korter maken!

Mag van mij vaker, zit ook een te groot gat tussen wat betreft vakantie

Geen voorkeur

Kleine klote baantjes, waar teveel dingen om de baan gebeuren. Als jullie minder replay nakijk werk willen moet je op grote banen gaan rijden;)

Zou graag een overzicht willen zien waarin duidelijker staat beschreven hoe en wanneer je welke straf krijgt of waarschuwing!

Reglementen en Punten
Prima, maar blijf een vraagteken zetten bij strafgewicht. Zie daar niet echt de voordelen van in. Toch veel leuker om je naar voren te knokken als rijder? ook al is het altijd dezelfde top die vooraan rijdt.. juist dan is het voor elke rijder die daar nog niet op dat niveau is een uitdaging om daar te komen.

Prima!

Duidelijker!!

Neeeuh..

Overige
Zou wel eens race willen zien met verplichte pitstop/bandenwissel

Bjorn
23 december 2010, 16:21
Algemeen goed.

Korte nieuwsbrief is prima

Geen opmerkingen

De races
Zeer goed

Kwalificatie kan idd iets korter, dit zorgt denk ik dan wel voor meer drukte op de baan maar maakt het wel spannender.

Prima! Misschien 1 of 2 sessie wat langer maken. Ipv 2 x 60 km, 1x 120 km. Heb je ook gelijk plek om de bandenstop te introduceren.

Prima

Geen voorkeur

Nooit is een groot woord, maar Monza mag van mij wel een keer overgeslagen worden.

Niet alleen voor je kijken, er ook rekening mee houden dat er iemand naast je kan zitten.

Reglementen en Punten
Prima

Prima

Strenger mag.

Misschien een topic waar alleen de race director aangeeft dat er protesten zijn ingediend en specificaties er bij.
De uitleg met de filmpjes is prima

Overige
Zoals ik al aangaf, 1 of 2 langere races met pitstop.
Nieuwe auto's?
Ik ben toch wel voorstander van een nummer op de auto zoals in het echte WTCC.

Dennis
23 december 2010, 19:19
De organisatie
Geen opmerkingen, eigenlijk gaat dit altijd vlekkeloos.
Perfect zo. Gewoon de info die je zoekt zonder al te veel poespas.

De races
Heb een leuk seizoen gehad in de TDi. Kalender beviel wel en de races waren over het algemeen spannend en clean te noemen.
Niets aan veranderen.
Prima. Soms wat druk als je in alle klasses mee wilt doen maar daar kunnen jullie niet veel aan doen.
Silverstone, wellicht een van de kortere varianten maar het volledige circuit is ook prima geschikt.
Ben niet zo'n fan van de STCC banen, vooral omdat inhalen vrijwel onmogelijk is op de meeste.
Op een uitzondering na werd er volgens mij zeer netjes geraced.

Reglementen en Punten
Ja
nee, vind ze zo erg goed.
Zolang ze goed onderbouwd worden mag er wat mij betreft nog wel wat strenger worden opgetreden.

Fr3d
23 december 2010, 20:09
De organisatie
1. Algemeen, wat is goed, wat kan beter? Nieuwsbrieven waren wat minder dan vorig jaar, maar de info stond er in. Paswoorden mogen van mij simpeler, hoeft van mij niet zo creatief te zijn. Maar land waar gereden wordt ofzo zou prima zijn
2. Wat vinden jullie van de nieuwsbrief? Deze is in de loop van het seizoen gewijzigd, misschien ook leuk om aan te geven welke beter beviel? Ik vind zelf een stuk lezen leuker. De reclame vond ik onnodig en groot, of zet deze dan aan het end van de nieuwsbrief
3. Zijn er organisatorische dingen die verbeterd kunnen worden? Zo ja, hoe?De races mogen van mij ½ uur later beginnen.
ik zie graag super-pole ( officiële optie in race-07). Dat gaat voor afwisseling zorgen.
1 lap qualify is a bitch ;)

De races
1. Hoe is het seizoen je in het algemeen bevallen? Ik maak nog een eigen verhaal van het seizoen. Ik heb prima races gehad, ik vond het niet erg dat er alleen droge races waren
2. Wat was goed? Wat kan beter?de agenda van de races waren goed, dit keer de optionele race niet nodig gehad maar dat was een goed punt van de vorige keer.
3. Wat vind je van de sessie indeling/sessie lengtes?Voor een WTCC prima, daar horen nu eenmaal geen pitstops thuis.
Voor sommige banen mag de racelengte wat langer naar 30min andere wat korter.
4. Frequentie en aantal van de races: hoe beviel dat?goed te doen
5. Welke circuits die we nu niet aandeden, staan hoog op het verlanglijstje?Zelfde als de vorige nog. melbourne, montreal, Mid America, mid ohio, Monza, Spa , donington. Er zijn ook variaties genoeg op de bekende banen
6. Welke circuits wil je nooit meer terug zien? norisring. Hier heb ik wel mijn eerste race gewonnen maar vond em niet zo leuk. Imola ( sorry jeroen ;) ), hoeft van mij ook niet. Ik heb daar veel pech, maar ik erger me vooral aan de (te ) strikte cutwarnings
Ook karlskoga staat op mijn wegwerp lijst. Het is een baan waar je vrijwel (mark B weer wel dan ) niet in kan halen. Ik vind dat niet leuk racen
Ja. Respect tijdens qualy daar kan nog veel gewonnen worden.
enkele voorbeelden:
- Een rijder die van de baan gaat/ fout maakt en dan toch op de racelijn blijft zonder ruimte te maken
- Hinderen in outlap of inlap ( een snellere deelnemer op een langzamere of wat hier boven staat )

Reglementen en Punten
1. Voldoen deze, wat kan er eventueel beter?Punten telling is prima, het bleef spannend tot het eind.
De reglementen is een ander verhaal.
-Het straf gewicht afbouwen is gelimiteerd per race-weekend tot 15kg
maar je kan wel 40kg scoren. Dat zou ik graag ik anders zien.
Meer afbouwen 25kg of ook een limiet op scoren bv 25kg om de verhouding wat beter
te krijgen.
-Er een klein variatie in het veld, ik vind een gevarieerd veld leuker. Regulatie op het
aantal te kiezen merken/uitvoeringen kan daar in helpen.
- reversed startveld van voor p1-10 ipv p1-p8
- De vauxhall Vectra van Crownplaze ( gratis officiele add-on) meenemen in start veld.
- team-kampioenschap. Daarbij kunnen strafgewichten ook een tactischere rol in mee gaan spelen.

2. Puntentelling, moet deze anders? Zo ja, hoe? De bonus punt voor uitrijden.. alleen voor de gene die buiten de “normale” punten rijdt. Evt puntentelling oprekken naar 15 finishers
3+4. Straffen: Het zal niemand verbazen dat ik hier het meeste op aan te merken heb.
De filmpjes zijn perfect bij de onderbouwing van de uitgedeelde straf, voor iedereen heel duidelijk. Voor mij zou een replay moment + uitleg van organisatie waarvoor gestraft wordt ook voldoende zijn.
Wat een verbeterpunt is, zijn de straffen vanuit de organisatie op de individu. Dat proces loopt onduidelijk.
Een organisatie kan straffen uitdelen als zij waarschuwen bij een bepaalde bocht die cutting gevoelig welke lijnen er mogen gereden worden. Dat is dan duidelijk voor iedereen. Mocht er via heads-up klachten komen van meerdere momenten van een rijder kan de organisatie bepalen om de klachten te bundelen en daar een protest voor in te dienen. De protest procedure zal altijd gevolgd moeten worden, indien een rijder gestraft wordt. Ik vind, dat de organisatie niet op eigen houtje “zomaar” straffen/waarschuwingen het individu op kan leggen. Dat is oneerlijk, onduidelijk en neigt naar willekeur omdat er geen lijn in zit. Dat is de rede dat de protest procedure gevolgd dient te worden. De te bestraffende coureur moet zich altijd kunnen verdedigen.
Naar mijn mening zijn de straffen ook te laat toebeeld. Als de protesten op vrijdag ingeleverd moeten worden, verwacht ik ook minimaal 1 week voor de volgende race uitslag van de ingediende protesten. Zoals in M.Koel zijn geval, die 1 dag van te voren te horen kreeg dat hij uitgesloten was van deelname. Dat is niet netjes. Er wordt van de coureurs ook verwacht dat zij zicht netjes op tijd afmelden. Hij had zomaar wat anders af kunnen zeggen om die week mee te racen…

De inschrijvingen waren talrijk, dat is positief!
Straffen voor ( niet afmelden) mag voor mij consequenter. Ook moet er eens gestraft worden op het chatten tijdens als de laatste nog niet is gefinished, daarbij vind ik ook het verlaten van de server horen. Uit respect van je mede coureur moet je gewoon wachten.
Anders +30sec straf ofzo

Overige
1. Graag al je opmerkingen en ideeën! Wees creatief!Heeft niet alleen met deze league te maken, maar de knoppen om van het forum naar
de league page en weer terug zouden van mij niet via de homepage hoeven.
Ik vind het sociaal gedrag op het forum achteruit gaan. Ik bedoel dan vooral de kleine race verhaaltje van de coureurs zelf. Ik vind het altijd leuk te lezen hoe een ander zijn race beleeft.
Ik heb liever geen spectators tijdens de race. Gewoon via livestream of live timing mee kijken. Ik zie er niet de toegevoegde waarde er niet van, anders dan dat het een officiële aangekondigde DRTCC steward is! Laat DRTCC6 maar komen!
uiteraard dank aan de organisatie voor het wederom goed organiseren van de DRTCC serie.

Manuel
23 december 2010, 22:42
[spacer]
De organisatie
Prima zo.

Eerlijk gezegd, vond ik ze in het begin beter. Ik houd wel van een stukje voorgeschiedenis van een baan. Eventueel meer plaatjes, eventueel vermelden van vorige uitslagen. Misschien dat de Brett P. ook iets kan toevoegen aan het geheel middels een verhaal.

Geen opmerking.

De races
Super. Dit was het 3e seizoen voor mij, en het gaat iedere keer steeds wat beter.

De tool dat meerdere mensen kunnen meedoen is een hele verbetering.
Gelieve eerder het racetopic online te gooien, zodat we al kunnen beginnen met vragen, opmerkingen en eventueele verhalen te plaatsen.

Ik vind dat de races iets langer mogen duren. 60 km of 25 is mijn inziens iets tekort.

Goed, frequentie en aantal was goed genoeg.

Ik heb wel iets met de STCC banen, dus de banen welke we daar nog niet gereden hebben. Mid Ohio, A1 ring, Zolder, Interlagos, Dijjon.

Monza, Imola, Zandvoort, Zandvoort en Zandvoort.

Met 15 man tegelijker tijd naar buiten rijden tijdens de Q.
Bumperkleven van diegene die juist de pits uitrijdt en meteen ligt te pushen bij diegeen welke aan de qualironde is begonnen.

Reglementen en Punten
In de reglementen de straffen gaan vermelden. Dan weet ieder waar hij aan toe is bij een bepaalde overtreding en meet je met gelijke mate.

Puntenstaffel met steeds 1 puntverschil. (1e 15 punt, 2e 14 punt etc.)
Het puntenverschil tussen de betere rijders en de mindere goden is te groot.
Punt voor uitrijden race svp in stand houden.
Eerste 15 plaatsen punten geven.

Reeds aangegeven dat strafmaat van te voren bepaald moet zijn.
Niet het ene moment zo straffen, en op een andere moment weer anders straffen.

Pas de situatie gaan bekijken en beoordelen als er daadwerkelijk een protest binnenkomt, niet op eigen houtje iemands race gaan bekijken.
Ook diegene welke een straf boven het hoofd hangt tijdig erover verwittigen en zijn visie over een bepaald voorval laten geven.

Overige

Ik heb de organisatie reeds bedankt en de sponsor van dit jaar RS ICT, maar bijdeze nogmaals bedankt voor het mogelijk maken van dit drtcc kampioenschap. Als organisatie staan jullie niet altijd voor makkelijke keuzes, maar petje af dat het toch iedere keer weer een genoegen is om hier mee te mogen rijden.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mijn mede coureurs op de baan....
mannen bedankt en hopelijk tot DRTCC6.

Als afsluiter:
Ik blijf de filmpjes zo ontzettend missen van Jerry en Niels.
De filmpjes zijn/waren a ltijd een genot om naar te kijken en leuk om de race in samenvatting terug te kijken.
Ik hoop echt dat dit ook weer terugkomt.

Rest mij nog ieder fijne kerstdagen te wensen.
[spacer]
[logo_dr][/QUOTE]

Robert Saalmink
24 december 2010, 01:37
Fred, deze zin klopt niet:
Mocht er via heads-up klachten komen van meerdere momenten van een rijder kan de organisatie bepalen om de klachten te bundelen en daar een protest voor in te dienen.
De organisatie kan nooit een protest maken of indienen, alleen deelnemers kunnen dat.

Fr3d
24 december 2010, 07:43
@Robert, dat is dan een verbeterpunt in de regelementen.
Ik ben van mening dat als er een strafbaarfeit gepleegd is dit altijd via de protest procedure moet worden afgehandeld. Dus als er heads-up komen voor/van een deelnemer, en de organisatie meent dat er gestraft moet worden zal er een protest ingedient moeten worden. Ik zou er geen probleem mee hebben als de organisatie dat doet op basis van heads-uppen. Ik vind niet dat de organisatie op eigen initiatief individuen kan straffen/waarschuwen zonder heads-up of protest van deelnemer(s).

Niels Tieman
24 december 2010, 11:11
Dat is een punt wat niet zo snel zal veranderen, als ik heel eerlijk ben. De heads-ups zijn juist gecreeerd om alle deelnemers te wijzen op het gedrag van een ander. En wij als organisatie zullen altijd een deelnemer kunnen bestraffen, ook zonder een protest van een andere deelnemer.

Jeroen Ursem
24 december 2010, 12:12
Ik vind niet dat de organisatie op eigen initiatief individuen kan straffen/waarschuwen zonder heads-up of protest van deelnemer(s).

Dat zou lekker zijn, als niemand ziet dat je iets flikt, dat je er dan mee wegkomt? :p

Als ik een keer afgesneden word, tja, lekker belangrijk. Maar als diegene dat dan bij elke deelnemer doet, is dat ook onwenselijk gedrag, waar niet iedereen wat voor in zou dienen.

Ik vind het persoonlijk juist goed dat de organisatie ook kan straffen/waarschuwen zonder protesten.

Robert Saalmink
24 december 2010, 12:35
Klopt, heads-up is om dingen aan te geven in de zin van 'joh, ik zag dit en dat, kijk daar eens naar'. Kunnen ook incidenten zijn waar je zelf niet bij betrokken was. Dan kijken we er ook altijd even naar. Een protest kun je alleen indienen bij incidenten waar je zelf bij betrokken was. De andere partij(en) worden dan ook om hun visie gevraagd, waarna wij een oordeel formuleren.

Gemiddeld kent een DRTCC race tussen de 10 en 20 incidenten die we in de groep gooien. Met veel van die incidenten is de conclusie 'race incident' en de incidenten waar wel straffen volgen, zie je uiteindelijk terug in het forum. Het is onmogelijk om bij alle incidenten alle betrokkenen te gaan vragen hoe of wat. In een ideale wereld reageert elke persoon binnen een uur op zijn e-mail, in het echt duurt dat soms dagen tot een week, en soms hoor je niets. Dan ben je weken bezig met het afhandelen van replays en dat is in niemands belang.

Peter
24 december 2010, 12:48
Het zou een optie kunnen zijn om, wanneer er door de organisatie wordt besloten om een straf uit te delen, de betrokken persoon 1 of 2 dagen de gelegenheid te geven om met een reactie te komen.. zoals ik het nu begrijp gebeurd dit alleen wanneer er door iemand anders een protest is ingediend. Wanneer de organisatie zelf iets heeft gezien en op basis daarvan besluit een straf uit te delen is er geen mogelijkheid tot verweer....

Robert Saalmink
24 december 2010, 12:52
Maar soms zijn incidenten gewoon zo enorm duidelijk, die kun je prima vanuit de replay en de camerapunten beoordelen. Dan heeft verweer weinig zin. ALS we dat gaan doen Peter, dan moet ook geaccepteerd worden dat bepaalde straffen pas afgehandeld zullen worden na de volgende race. Gebeurt overigens in het echt ook niet, hooguit de mogelijkheid tot beroep nadien bestaat soms.

Dennis
24 december 2010, 12:56
Alle straffen overleggen met de betrokkenen lijkt mij een veel te tijdrovende klus. Het lijkt me dan beter om een "beroep" systeem in het leven te roepen waarna het incident door een 3e, neutrale partij nog eens wordt bekeken.

Maar eigenlijk vind ik zoals het nu gaat ook goed. Organisatie beslist waarbij er sowieso al door meerdere mensen bekeken wordt. Ben je het niet eens met deze manier van bestraffen is er maar één ding wat je kunt doen wat mij betreft. Een andere league zoeken.

Het staat er misschien wat cru en het is ook zeker niet tegen een persoon gericht maar zo denk ik er wel over.

Fr3d
24 december 2010, 13:02
Het is een hele discussie die wellicht wat off topic gaat.
Ik vind het een verantwoordelijkheid van de deelnemers zelf om een grens te trekken wat zij op de baan accepteren, juist als een incident zo duidelijk is. Als een deelnemer het niet de moeite vind om iets met een incident te doen, dan moet de organisatie zich er ook niet druk ommaken.
Ik snap dat alles tijd kost en we niet alle tijd hebben, en ik weet ook wat er bij een organisatie komt kijken. Juist daarom moet de organisatie af stappen van individuele straffen per race. Zoals ik eerder in het forum gezet had, kan ik het het alleen maar eens zijn met Peter.
Misschien dat deze discussie via een andere soort communicatie beter kan plaats vinden. Ik ben vooral voorstander van simpele duidelijke regels en procedures voor iedereen dus ook de organisatie.

Fr3d
24 december 2010, 13:11
Dat zou lekker zijn, als niemand ziet dat je iets flikt, dat je er dan mee wegkomt? :p

Als ik een keer afgesneden word, tja, lekker belangrijk. Maar als diegene dat dan bij elke deelnemer doet, is dat ook onwenselijk gedrag, waar niet iedereen wat voor in zou dienen.

Ik vind het persoonlijk juist goed dat de organisatie ook kan straffen/waarschuwen zonder protesten.

Daar kan ik mee leven, MAAR, de organisatie gaat heus niet 25x de replay bekijken om zo alles na te gaan. Want dat zou wel zo eerlijk zijn dan.
Het blijft de verantwoordelijkheid van iedere deelnemer een grens te trekken wat hij op het virtuele circuit accepteerd en wat niet. De organisatie is er dan om het een en ander te beoordelen naar de maatstaven van de stewards

Waarschuwen zonder protesten: prima maar straffen zeker niet. Daar is de protest procedure nu eenmaal voor vind ik.

---

Ik heb wel meer ideeën hoe het uitdelen van straffen kan, zonder daar de organisatie meer mee te belasten. Maar dan wordt er meer verwacht van de deelnemers zelf. Ik zal het eens uitdenken en voorleggen aan robert en niels.

Lees mijn proza over straffen niet als aanvallen naar organisatie, want dat is absoluut niet de bedoeling. De organisatie steekt veel tijd in de leagues en ik heb daar enorm respect voor!

Robert Saalmink
24 december 2010, 13:24
Helemaal off-topic is het niet hoor, juist post-season is een mooi moment om onduidelijkheden even op tafel te leggen. Misschien kunnen we er iets mee, misschien ook niet. Laten we ons dan wel tot de kern van het verhaal beperken.

Het is al vaker in ons opgekomen om te gaan doen: als er iets gebeurt, laat de deelnemer dan zelf maar een protest indienen. Maar dat kun je dus kennelijk niet geheel bij de deelnemers neerleggen. We hebben namelijk afgelopen seizoen al wel weer situaties gezien waarbij gedreigd werd iemand terug te pakken voor een incident, bijvoorbeeld. Dan zien wij geen protest, en de volgende keer rammen ze elkaar de baan af. Waar trek je de grens? Als er dan NOG geen protesten volgen, en dus geen straffen, dan rijdt binnen no-time het halve veld zo rond. Als organisatie voelen wij ons verantwoordelijk om leuke, spektakulaire en FAIRE online races te organiseren. Organisatie zijn brengt meer met zich mee dan alleen de raceserver aanzetten op de raceavond vinden we. Is misschien ook wel de kracht van DRNL. Het nut van reglementen in het algemeen kun je, volgens jouw redenatie, dan ook wel ter discussie stellen.

Laat de vragenlijstjes ook nog komen he mannen!

El Maestro
24 december 2010, 13:58
Daar kan ik mee leven, MAAR, de organisatie gaat heus niet 25x de replay bekijken om zo alles na te gaan. Want dat zou wel zo eerlijk zijn dan.
Het blijft de verantwoordelijkheid van iedere deelnemer een grens te trekken wat hij op het virtuele circuit accepteerd en wat niet. De organisatie is er dan om het een en ander te beoordelen naar de maatstaven van de stewards

Waarschuwen zonder protesten: prima maar straffen zeker niet. Daar is de protest procedure nu eenmaal voor vind ik.

Je kunt natuurlijk nooit alles controleren, maar de replay wordt uitgebreid bekeken en als je opvalt door agressief rijden of afsnijden dan sta je in de kijker en word er op je gelet.

Wat Jeroen trouwens ook zegt, stel nou dat ik iemand met een klein tikje voorbij ga en die persoon vind dat niet heel erg en doet er niks mee. Prima, maar als ik me op die manier een weg naar voren rijd is dat toch niet eerlijk? In zo´n geval is het toch helemaal juist dat de organisatie een rijder daarvoor kan straffen?

Jeroen Ursem
24 december 2010, 14:29
Als ik 3 chicanes afsteek, daarmee 7e sta op de grid, maar niemand ziet dat. Moet het maar niet gestraft worden? :p

Michael Storm
24 december 2010, 14:42
Als ik 3 chicanes afsteek, daarmee 7e sta op de grid, maar niemand ziet dat. Moet het maar niet gestraft worden? :p

Zou de organisatie de replay's van deze races nogmaals kunnen nakijken? :innocent:

Drove the 3rd placed Ultimatecarpage.com BMW GTR on Imola (ZAC3) and Monza (ZAC5)
Drove the 3rd placed Ultimatecarpage.com Chevrolet Corvette GT2 on Zolder (ZAC6)
Drove the 3rd placed Rush Racing Team Alfa Romeo 156 on Monza (DRTCC, Race 2)
Drove the 3rd placed AMP Racing Team Alfa Romeo 156 on Monza (DRTCC4, Race 2)

Fr3d
24 december 2010, 22:39

haha die storm! :)

Zoals ik al ook heb geschreven vind ik dat als de organisatie van te voren bekend maakt dat er bepaalde cutting regels gelden (Brands bv daar mag je na t1 geheel over de curbs ) hier dan ook gemakkelijk op gecontoleerd kan worden etc.
Bij andere banen wordt je veelal door de baan zelf bestraft en zo zou het imho ook moeten zijn. Op Spa kan je ook behoorlijk afsnijden, ik heb het niemand zien doen tijdens de races. Op zich is afsnijden redelijk snel op te sporen door de organisatie als de ronden tijden ineens een stuk sneller zijn (lapcharts). Als een rijder écht afsnijdt en er een positie mee wint of makkelijk verdedigd ( iig oneerlijk voordeel behaalt) lijkt mij dat de andere deelnemer hier van de organisatie op de hoogte zal stellen.

@Jerry: natuurlijk vind ik dat de organisatie iemand mag/moet bestraffen als zij wat gezien hebben met het bekijken van de replay. Alleen vind ik dat daar wel een eerlijk en duidelijk proces tegen over moet staan. Dat proces is er, en dat moet dan ook gebruikt worden is mijn mening.

@Robert, ik weet heel goed wat de organisatie van een league inhoudt. Ik ben dan ook voor heldere reglementen. Zonder reglementen heb je een soort van publieke server en daar is niemand bij gebaat inderdaad

Ik vind het een leuke discussie hoor! maar ik vind dat ik er nu wel genoeg over getypt heb.

joansom
24 december 2010, 23:06
De organisatie
Was mijn eerste drtcc seizoen. Kan dus niet vergelijken met eerdere edities, maar vond het top!
Overzichtelijk .., wachtwoord. Voor een nieuwsbrief bevat het verder wel wat weinig info. Vind ik niet zo erg want op het forum is voldoende leesvoer
Nee, meer dan prima zo

De races
Super. Had als rookie weinig verwachtingen ten aanzien van competiviteit, maar is me alleszins meegevallen
1-2 testraces aan begin seizoen
1 race met regen tussentijds waardoor je moet/kunt pitten
Server mag van mij wel om 19 u open voor practice. Quali mag korter.Bijv. maximaal 2-3 hotlaps (ik rij meestal toch in eerste flying lap mn beste tijd :p)
race lengte goed
Freq. prima. Seizoen mag wel 1-2 races langer (of snel drtcc6 :thumbup:)
Ik heb nog weinig banenkennis maar deze vind ik wel oke: Okayama, laguna seca, hockenheim.
STCC banen ben ik niet kapot van

Reglementen en Punten
Ja
Nee
Ik vind het wel prettig dat de organisatie meekijkt ten aanzien van mogelijke incidenten. Ik vind het vervelend/zeikerig om gelijk een protest in te dienen als iemand 1x roekeloos is of verkeerde inschatting maakt. Een sorry na afloop volstaat in de meeste gevallen. Maar orgnisatie kan wel oordelen of het vaker gebeurd bij iemand. Het mooiste zou zijn als de jury tijdens de race kan ingrijpen door bijv. stop en go (zoals in f1). dan heb je als slachtoffer er misschien nog baat bij.
Ik weet niet of het programmatechnisch kan, maar dat iedere coureur 1x per race een beoordeling kan aanvragen, die vervolgens ter plekke wordt beoordeeld en evt. gesanctioneerd
Zie boven. Filmpjes zijn erg illustratief en leerzaam. Niet bedoeld als name en shame waar wel om van te leren

Overige
Mensen die zonder geldige reden (blessures en prive uiteraard wel geldig) bij veel races ontbreken en/of niet afmelden mogen van mij volgend seizoen op de reservelijst. Dit jaar veel 30 slots gehad maar anders kan het gebeuren dat je een (wel gemotiveerde) reserverijder de kans op racen ontneemt.

Ik vind het leuk om raceverslagjes van anderen terug te lezen, probeer zelf ook altijd wat te schrijven. Dus ik roep iedereen op om dit volgend seizoen massaal te doen :thumbup:

Organisatie bedankt en succes met voorbereidingen voor drtcc6 :thumbup:

Bram Van Der Stichelen
24 december 2010, 23:10
@Jerry: natuurlijk vind ik dat de organisatie iemand mag/moet bestraffen als zij wat gezien hebben met het bekijken van de replay. Alleen vind ik dat daar wel een eerlijk en duidelijk proces tegen over moet staan. Dat proces is er, en dat moet dan ook gebruikt worden is mijn mening.

De organisatie geeft bij het uitdelen van de straffen altijd beeldmateriaal. ;)

Robert Saalmink
26 december 2010, 02:49
Zoals ik al ook heb geschreven vind ik dat als de organisatie van te voren bekend maakt dat er bepaalde cutting regels gelden (Brands bv daar mag je na t1 geheel over de curbs ) hier dan ook gemakkelijk op gecontoleerd kan worden etc.
Bij andere banen wordt je veelal door de baan zelf bestraft en zo zou het imho ook moeten zijn. Op Spa kan je ook behoorlijk afsnijden, ik heb het niemand zien doen tijdens de races. Op zich is afsnijden redelijk snel op te sporen door de organisatie als de ronden tijden ineens een stuk sneller zijn (lapcharts). Als een rijder écht afsnijdt en er een positie mee wint of makkelijk verdedigd ( iig oneerlijk voordeel behaalt) lijkt mij dat de andere deelnemer hier van de organisatie op de hoogte zal stellen.

Cutting regels staan daarnaast ook duidelijk in de reglementen beschreven. Soms maken we ze nog een keer extra duidelijk voor een bepaalde race om misverstanden te voorkomen, maar op zich moet dat niet nodig zijn. Daarnaast gaan we er redelijk ruim mee om en zullen we niet iedereen bestraffen die toevallig een keertje over een lijn heen gaat. In Spa zag ik wat mensen bovenaan Eau Rouge nog wel eens over de kerbs knallen (daar waar ze in het echt die richels hebben neergelegd om dat juist te voorkomen), maar nooit zo vaak dat het consequent werd. Bovendien heb je er daar weinig voordeel van. En dat is goed te controleren hoor, ook als je niet de rondetijden kent. Gewoon voldoende tijd in steken.

Fred, ik ben een rustig mens en je moet echt van goede huize komen om mij te irriteren. Dat laatste is dan ook een groot woord, maar ik krijg wel een beetje de indruk dat je dit allemaal niet hier opgeschreven had als je dit seizoen niet zelf een straf had gehad. Correct me if I'm wrong. Los daarvan sta ik -zoals al eerder gemeld- open voor opbouwende kritiek.

Darthwillie
26 december 2010, 13:54
De organisatie
prima
Iets vroeger binnen zou wel prettig zijn, hij kwam dit seizoen vaak op de dag van de race zelf binnen.Om even naar mijn situatie te kijken, doe ik rond kwart over 7 de pc aan, start race op en check even snel de mail wat het ww is. De rest heb ik geen tijd om te lezen. Dat is jammer van het werk dat er aan besteed wordt.
Prima zo:thumbup:

De races
:rolleyes: hebben jullie de eindstand gezien :laugh:
goed zo, het verschil in banen kan ik zeer waarderen, stratencircuit, spa en ook wat STCC banen :thumbup:
ok, misschien de races een tikje langer, daar zou ik best wat kwalitijd voor willen inleveren
De eerste drie races in drie weken achter elkaar vond ik teveel. 7 races vond ik net te weinig, een minimum van 8 zou ik prettig vinden. Verder prima
Monaco, Watkins Glenn, Interlagos, Indianapolis, Montreal en desnoods een keer een non-championship Nordschleife.:blink:
Monza, vrijwel iedere klasse rijdt er, te vaak gezien.
Nee

Reglementen en Punten
Wat mij betreft helemaal in orde.
Goed zo, nu zijn punten ook bereikbaar voor de langzamere rijders, maar je moet er nog wel je best voor doen
Consequenter, nu is er opeens halverwege het seizoen veel strenger beoordeelt.
Wat mij betreft moet iedereen die een straf krijgt minimaal gevraagd worden om een toelichting. Geef daar desnoods 48 uur voor. Ook beelden alleen kunnen misleidend zijn. Om even een voorbeeldje te geven de botsing tussen Robert en ondergetekende op Monza
http://www.youtube.com/watch?v=tDFuZY0ykyY
Als je alleen de crash kijkt lijkt het of ik een ram krijg van Robert die vervolgens de plek niet teruggeeft. Nu weten zowel Robert als ik dat er zoveel lag was op dat moment dat daardoor deze situatie ontstaat. Was Robert niet lid van de organisatie en in het bezit van deze kennis had hij dus gestraft kunnen worden.

Dit allemaal gezegd hebbende, de grootste verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij de deelnemers zelf. Straffen zijn in principe een gevolg van gedrag op de baan waar je zelf verantwoordelijk voor bent. En op dat punt heb ik toch wat dingen op de baan gezien waar mensen zelf hun verstand hadden moeten gebruiken.

Laatste punt in dit verhaal: Mensen die op het forum meteen na de race reageren op incidenten waarbij meteen met vingertjes gewezen wordt mogen wat mij betreft een race schorsing kijken. Hier zou ik graag de afkoelperiode van een dag voor in het leven geroepen hebben. Veel incidenten vallen na 24 uur reuze mee.

Overige
Persoonlijk vond ik het erg leuk dit seizoen een aantal nieuwe gezichten te zien (o.a. Sander, Joan en Pascal) :thumbup:

Gerben
26 december 2010, 17:38
De organisatie
Alles is goed, niets aan te merken!
Is ie veranderd tijdens het seizoen?:P Ik vind hem top in ieder geval ;)
Ja, het praatje voorafgaand de kwali weer elke race toepassen!

De races
Goed, leuke races en leuke gevechten gehad!
Alles ging goed, de inhaalacties worden steeds cleaner en mooier vond ik.
Goed zoals het nu is, maar superpole voor kwali zou me leuk lijken en 2x 30 minuten racen met een verplichte stop met minimaal 2 banden wisselen lijkt me ook leuk!
top, niets aan veranderen![\i]
[I]Brands Hatch Indy, Magny Cours, Interlagos, Suzuka, Macau, Algarve.
Norisring
Nope

Reglementen en Punten
Strafgewichten tellen nu wel erg zwaar, omdat je per evenement nu 40kg kan verdienen en per evenement slechts 15 kunt kwijtraken. Strafgewichten hoort eigenlijk bij het WRTCC, maar misschien een keer proberen zonder zou me ook wel leuk lijken, wat Michael ook al zei!
Ja, punten voor de snelste rondes in race 1 en 2 en punten voor de in de kwali verkregen pole! En een teamkampioenschap er bij maken, omdat dit nog wat extra toevoegd aan het kampioenschap en strategieën in de races.
Is perfect zo houden zo!
Nee, zoals Robert het de laatste races doet is echt perfect en kan volgens mij niet duidelijker.

Overige
- SuperPole kwali
- 2x30 minuten race + verplichte stop
- Teamkampioenschap (2 auto's per team)
- Strafgewicht aanpassen (of zelfs een seizoen zonder proberen)
- Punten voor snelste rondes en pole position 1e race.
- Gelimiteerd aantal auto types

Met de laatste bedoel ik als voorbeeld:
Maximaal 2 Honda Accords, 2 Seat Leons, 2 Alfa 156's etc. En dit te bereiken door de inschrijving extra vroeg te laten starten met een deadline ruim voordat het seizoen begint. Bij de inschrijving moeten de deelnemers een top 3 van te kiezen wagens indienen. Dus Pietje kiest voor 1. Alfa 156 2. Honda Accord en 3. Seat Leon. Maar omdat er al 2 Alfa's en 2 Honda's zijn krijgt hij eens Leon toegewezen. En diegene die DRTCC5 als laatste is geeindigd in het klassement krijgt voorrang bij het verdelen van de auto's en zo word er naar de bovenkant van het klassement gewerkt.
Dit om een mooi divers veld te krijgen! Het klinkt een beetje omslachtig en misschien wel helemaal niet haalbaar, omdat mensen dan tussen de deadline van de inschrijving en de start van het seizoen een auto moeten painten. Maar ik mocht creatief zijn :p;)

Manuel
28 december 2010, 14:54
Jammer eigenlijk dat de lijst pas 10 x is ingevuld.

Pascal de Birk
30 december 2010, 19:31
De organisatie
Dit was mijn eerste volledige DRTCC seizoen en heb een heel leuk seizoen gehad. Heb 1-2-3 geen aanmerkingen hierover.
Niks aan veranderen
Geen opmerkingen

De races
Heel goed
Ik heb geen klachten dus kan niet anders zeggen dan dat ik een topseizoen heb gehad.
Laten zo
Frequentie OK, ik had graag 2 extra circuits aangedaan. Seizoen ging snel voorbij.
Verras me, zolang het niet van die kleine kartbaantjes zijn.
Zie vraag 5, kleine smalle baantjes zoals Jyllandsringen en Karlskoga mogen wat mij betreft worden weg gelaten
Ik ben van mening dat er over het algemeen echt fair werd gereden. Af en toe soms wat rare acties (incl van mijzelf), maar deze waren eerder incidenteel dan regelmaat

Reglementen en Punten
Geen aanmerkingen
Geen aanmerkingen
Geen aanmerkingen
Laten zo

Overig
Ik zou heel graag een teamkampioenschap zien.
Punt voor pole en snelste ronde

Pascal de Birk
30 december 2010, 19:31
Jammer eigenlijk dat de lijst pas 10 x is ingevuld.

11x :p

Niels
30 december 2010, 20:44
De organisatie
Een erg leuk eerste seizoen mogen beleven bij DRNL. Wat ging goed? Het "leven en laten leven" werdt met de race beter gehandhaaft (ook voor mijzelf als rallyrijder) iets wat het erg prettig maakt om te blijven racen. Wat er beter kon? Mijzelf ;)

Nieuwsbrief is prima, gewoon lekker kort en pakkend. Enkel het iets eerder versturen van de nieuwsbrief zou fijn zijn.

Dit zal ongetwijfeld, maar ik als deelnemer zijnde heb eigenlijk niks kunnen bemerken. Oké de straffen en bijbehorende sancties lieten de eerste paar races even op zich wachten.

De races
Gewoon top! Hoewel ik noodgedwongen twee races heb moeten missen, heb ik mij bij de overige races mij over het algemeen gezien erg vermaakt.

Eigenlijk alleen maar positieve dingen, heb niet zo zeer echte verbeter punten.

Gewoon prima, niks aan doen!

De frequentie was prima, hoevelheeid races mag van mij wel omhoog zodat de potentieele titel kanshebbers niet naar één foutje of één keer afwezigheid
kansloos zijn.

Macua mag er van mij bij komen, gewoon een uiterst vervelend en listig baantje die geheid voor spektakel zal zorgen.

Geen, je past het circuit niet op aan een rijder aan. De rijder dient zich maar aan te passen aan het circuit :thumbup:

Als het in DRTCC6 net zo aan toe gaat als de laatste paar races ging is het gewoon perfect.

Reglementen en Punten
Prima, geen op- of aanmerkingen.

Eveneens prima, ook hier geen op- of aanmerkingen.

Straffen lijken mij prima, niks aan veranderen.

Nope, ik hier geen klachten over.

Overige
Organisatie was top en wedstrijden waren leuk en geregeld lekker spannend. Gewoon een top seizoen gehad wat voor herhaling vatbaar is.

paulpeter
30 december 2010, 21:57
De organisatie
Organisatie is prima.

Vind nieuwe nieuwsbrief uitgebreider. Zeker toevoeging strafgewicht in de nieuwsbrief.

Is prima

De races
Erg goed. DRTCC blijft een erg mooie klasse met veel close racing!

Heb geen echte op of aanmerkingen

Prima, niks aan doen. Volstaat al seizoenen lang.

Goed

Ik vind het goede idee om de circuit lijsten te blijven verversen, naast de klassiekers Monza, Zandvoort en de afsluiters Spa en Macau. Vond Jyllandsringen apart baantje, maar bandenslijtage die daar erg hoog was, was mooie uitdaging en gaf een extra wedstrijd-element!

Zijn geen circuits geweest die niet aan de eisen voldoen, dus geen. Op het ene circuit is nu eenmaal meer ruimte om gevechten aan te gaan dan andere, maar dat hoort bij racing.

Dit blijft altijd een proces, al denk dat het steeds beter gaat qua rijden. Ik vind dat er over het algemeen netjes gereden wordt. Ik vind zelf dat tikjes bij het DRTCC horen, alleen moet het wel sportief blijven. Wanneer dit niet gebeurd grijpt de organisatie prima in.

Reglementen en Punten
Regelementen voldoen prima.

Ik ben er niet helemaal tevreden mee, maar ook niet echt negatief. Omdat race 1 en 2 gelijk worden behandeld. Van de andere kant geeft het wel weer een stukje strategie mee in het racen, wat het wel weer leuk maakt. Ik zou ook niet weten wat een beter alternatief is.

Vind dat het nu wel prima gaat. Alleen bij echte overtredingen wordt er ingegrepen. Standaardisering van de straffen vind ik prima. Al is het misschien wel een idee dat de verantwoordelijk personen er ook bij worden betrokken. Al is het maar dat ze een verklaring kunnen geven.

Ik zou het fijn vinden als protesten niet alleen de dag na de race ingediend kunnen worden. Ik begrijp dat dit allemaal zo snel mogelijk afgehandeld dient te worden, maar het zou toch geen kwaat kunnen of dit een dag te rekken?

Overige
Ik vind dat de DRTCC een prima klasse is, met prima opzet. Als we banen en wellicht later ook auto's blijven vernieuwen denk ik dat dit concept niet veel verandering nodig heeft.

Daarnaast wil ik natuurlijk Niels en Robert bedanken voor hun inzet dit seizoen. Daarnaast wil ook de mensen die achter de schermen mee werken en Robert en Niels ondersteunen van harte bedanken voor hun tijd en inzet!

Robert Saalmink
30 december 2010, 22:05
PP, dat de protesten op de dag na de race binnen moeten zijn, is misschien inderdaad niet helemaal duidelijk. Dat hoeft namelijk niet per se. Is natuurlijk wel wenselijk! Maar dit kan wel iets duidelijker in de reglementen. De huidige omschrijving is vooral gespitst op de afkoelperiode van een dag. Daarom mag je pas op z'n vroegst de dag na de race de protesten indienen.

Jeroen Ursem
7 januari 2011, 00:08
Even alles ingevuld wat ik niet kon invullen met "Top, niets meer aan doen" of iets in de trand :p

De races

- Våler