PDA

View Full Version : [race07] CPU vormt bottleneck voor FPS, tweaks?

Henk Kraal
7 november 2010, 19:09
Heren,

Sinds enige tijd heb ik een drietal schermen staan aangestuurd met een ATI 5770Pro. In races en replay haal ik echter niet meer dan ~20 - 25 fps wat me echt te weinig is op bepaalde momenten. Of ik nou 1 of 3 schermen gebruik maakt overigens geen enkel verschil.
Ik heb met behulp van verschillende tools de GFX kaart kunnen uitsluiten (belasting komt niet op de 100%). Ook bij het instellen van low bij environment blijft de FPS gelijk.

Het is ondertussen duidelijk geworden dat de CPU echt de FPS nekt ingame alhoewel deze wel aan de aangeraden specificaties voldoet (AMD X2 2.4 Ghz). De race steam exe zit constant op 50% (1 core voluit).

Zijn er bepaalde zaken welke uit zijn te schakelen zijn welke behoorlijk veel van de CPU vragen of is de enige optie hier een nieuw systeem aan te gaan schaffen?

De nieuwe AMD CPU's gaan daarnaast "maar" naar 3,5 Ghz per core. Hoewel deze per Hertz wel efficienter zullen zijn lijkt de winst van een dikke quad core maar beperkt voor een single core game. Ik weet dat verschillende mensen hier inmiddels leuke nieuwe systemen hebben staan, hoe is jullie upgrade ingame erop vooruit gegaan qua FPS en CPU utilisatie?

Michael Storm
7 november 2010, 19:33
Heren,

Sinds enige tijd heb ik een drietal schermen staan aangestuurd met een ATI 5770Pro. In races en replay haal ik echter niet meer dan ~20 - 25 fps wat me echt te weinig is op bepaalde momenten. Of ik nou 1 of 3 schermen gebruik maakt overigens geen enkel verschil.
Ik heb met behulp van verschillende tools de GFX kaart kunnen uitsluiten (belasting komt niet op de 100%). Ook bij het instellen van low bij environment blijft de FPS gelijk.

Het is ondertussen duidelijk geworden dat de CPU echt de FPS nekt ingame alhoewel deze wel aan de aangeraden specificaties voldoet (AMD X2 2.4 Ghz). De race steam exe zit constant op 50% (1 core voluit).

Zijn er bepaalde zaken welke uit zijn te schakelen zijn welke behoorlijk veel van de CPU vragen of is de enige optie hier een nieuw systeem aan te gaan schaffen?

De nieuwe AMD CPU's gaan daarnaast "maar" naar 3,5 Ghz per core. Hoewel deze per Hertz wel efficienter zullen zijn lijkt de winst van een dikke quad core maar beperkt voor een single core game. Ik weet dat verschillende mensen hier inmiddels leuke nieuwe systemen hebben staan, hoe is jullie upgrade ingame erop vooruit gegaan qua FPS en CPU utilisatie?

Ik had met een ATI HD4870 in de online races met 30 personen soms niet eens 20FPS ( 1 scherm op 1920x1080 resolutie ).

Ik had ook de AMD X2 4600+ op 2.4GHz.

Op begeven moment werd ik dit zo beu dat ik voor ongeveer 300 euro een Intel I5 760 processor, een Gigabyte moederbord en 4GB DDR3 geheugen gekocht heb.
Nu is de FPS als ik alleen rij 3x zoveel en als ik online met 30 personen rij zelfs 5x zoveel geworden.

Henk Kraal
7 november 2010, 22:25
Duidelijke verhaal Michael, thnx.

Ik heb al even zitten rondkijken naar wat leuke nieuwe hardware. Als de beurt van de auto bij de dealer niet te gek gaat worden volgende maand maar even een upgrade kitje bestellen.

Toevallig hier ook mensen die ervaring hebben met de overstap van een vergelijkbare CPU (AMD X2 4600+) naar een AMD Phenom II X6 1055T of een AMD Phenom II X4 970 Black Edition? In combinatie met race07 zullen ze beiden niet ver uit elkaar zitten qua prestaties.

@ Mossel
Wat een timing :D Het is inderdaad de X2 4600+ :)

Mossel
7 november 2010, 22:25
wat voor CPU heb je eigenlijk ?? AMD X2 2.4 is dat deze : AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4 GHz zo ja dan zou ik idd maar gaan upgraden.

edit ja dus :)

je upgrade hangt een beetje af van je budget en de toepassing. als je alleen gamed dan is de bottleneck je videokaart (zeker bij jou setup met 3 schermen) en dan is AMD de meeste bang for buck en ruim snel genoeg

Mossel
7 november 2010, 22:31
Toevallig hier ook mensen die ervaring hebben met de overstap van een vergelijkbare CPU (AMD X2 4600+) naar een AMD Phenom II X6 1055T of een AMD Phenom II X4 970 Black Edition? In combinatie met race07 zullen ze beiden niet ver uit elkaar zitten qua prestaties.

@ Mossel
Wat een timing :D Het is inderdaad de X2 4600+ :)

de X4 970 is op zeker sneller (want hoger geclocked) en het is precies dezelfde processor alleen 2 kernen minder.

Henk Kraal
7 november 2010, 22:44
De X6 draait in Turbo modus ook op 3,5 GHz over 3 cores, zodoende zou een ervaring van iemand met een van beide CPU's me een goed beeld geven van de te verwachten winst. Het lijkt me dat dit niet veel zal verschillen van Michael, maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik zal zelf voor de X4 gaan, ik zie niet voldoende nut om nu al op 6 cores te gaan zitten met mijn gebruik en daarnaast is de black edition beter op te voeren qua snelheid :)

Roy Visser
7 november 2010, 23:47
Heb ik zon mooi hardware draadje geschreven voor al dit soort vragen :(

Niels Tieman
7 november 2010, 23:47
Maar heren, we hebben al een hardware thread. :)

http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=787